Jaar: 2015 - 2020
Locatie: Nederland
Met veel trots heb ik afgelopen jaren mogen werken aan onder andere de volgende opgaven:
- Supervisor Brainport Industries Campus
- Kwartiermaker ruimte en mobiliteit MIRT A2 Deil Vught
- MIRT Onderzoek A28 (trekker ruimtelijk spoor in onderzoeksteam met Studio Bereikbaar)
- Potentie onderzoek Lelylijn (Randstad - Noord nederland)
- Nationale omgevingsvisie (NOVI)
- Ruimtelijke visie en aanpak Business Park Aviolanda
- Ruimtelijk economische vsie Rotterdam Central District
- Inpassingsplan Wegenstructuur Eindhoven Noordwest
- Visie vrijetijdseconomie Zuid-Limburg (i.s.m. Bureau Buiten)
Binnenkort meer...
Jaar: 2014
Locatie: Euregio Zuid-Limburg
Binnen de Euregio Zuid-Limburg - Aken - Luik - Hasselt (Euregio) is reeds sprake van veel grensoverschrijdende bewegingen. Toch functioneert de regio in de huidige situatie niet als één dagelijkse leefomgeving wat er op duidt dat grensoverschrijdende schaalvoordelen en interactie-voordelen worden misgelopen.
Jaar: 2014
Locatie: Dordrecht
Met het doel om vernieuwende strategieën te ontwikkelen voor leegstaand vastgoed is het Rijk het project ‘herbestemmen als gebiedsopgave’ gestart. De Spuiboulevard in Dordrecht is één van de drie casussen.
Jaar: 2014
Locatie: Maastricht
Na het opstellen van een ruimtelijke programmatisch concept & identiteit voor de Maastricht Health Campus, werkt DONA Stedenbouw aan het ontwerp van de Structuurvisie Maastricht Health Campus.
Jaar: 2008 - heden
Locatie: Eindhoven
Sinds 2008 is DONA Stedenbouw betrokken bij Brainport Park (voorheen Landelijk Strijp). In het kader van Brainport Eindhoven werkt de stad aan het versterken van het vestigingsklimaat voor kennisintensieve bedrijven.
Jaar: 2012 - heden
Locatie: Zuid-Holland
Sinds 2012 stelt de provincie Zuid-Holland gebiedsprofielen op. Zij dienen ter bevordering van de ruimtelijke kwaliteit van de provincie en het activeren van lokale gemeenten en initiatiefnemers.
Jaar: 2010
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Tienmorgen Noord is een nieuwe uitbreidingswijk aan de rand van Boven Hardinxveld in een gebied waar nu een griend ligt, een waterrijk gebied met wilgenbeplanting.
Jaar: 2012-2014
Locatie: n.v.t.
Dit is de titel van een tweejarig onderzoek van Simon Dona en Urban Xchange. Het onderzoek laat zien dat de ‘nieuwe economie’ onontdekte potenties heeft voor het transformeren van verouderde werklocaties.
Jaar: 2011
Locatie: Noord-Brabant
De N65 ligt midden in het Nationale Landschap Het Groene Woud en verbindt Tilburg met Den Bosch. De weg heeft een belangrijke functie in de ontsluiting van het gebied en als omleidingsroute bij incidenten op het Rijkswegennet.
Jaar: 2010 - 2011
Locatie: Nederland
Voor het college van Rijksadviseurs en het ministerie van I&M stelde Enno Zuidema Stedebouw de handreiking Ontwerpen in het MIRT op.
Jaar: 2010 - 2011
Locatie: Hasselt, Leuven, Roermond en Oostende
Acht steden uit de Vlaams-Nederlandse grensregio hebben onderzoek gedaan naar het revitaliseren van oude industriehavens (Interreg-project). Centrale vraag van ons (deel)onderzoek was: hoe creëer je een aantrekkelijk en levendig waterfrontgebied?
Jaar: 2010
Locatie: Gilze
Enno Zuidema Stedebouw is winnaar van de besloten prijsvraag voor een ontwikkelingsvisie voor Gilze Zuid-West. Het ontwerp “spreekt de jury zeer aan en biedt naar verwachting een waardevol perspectief voor de ruimtelijke ontwikkeling van zuidwest zijde van de kern Gilze.
Jaar: 2009-2010
Locatie: Randstad
Centrum- en knooppuntontwikkeling ontrafeld, Aanbevelingen van de UitvoeringsAlliantie Centrum- en knooppuntontwikkeling.
Alternatievenstudie N65 Tilburg - Den Bosch
De N65 ligt midden in het Nationale Landschap Het Groene Woud en verbindt Tilburg met Den Bosch. De weg heeft een belangrijke functie in de ontsluiting van het gebied en als omleidingsroute bij incidenten op het Rijkswegennet. Aanleiding voor de pilot N65 zijn de knelpunten die de regio ervaart met de oversteekbaarheid, de leefbaarheid in het gebied, de veiligheid en de doorstroming. Doel is een duurzaam en realistisch ontwerp te maken dat bijdraagt aan een robuust wegennet en goed past en functioneert binnen zijn omgeving.
Simon Dona heeft een gebiedsgerichte alternatievenstudie gedaan die de maximale bandbreedte van oplossingrichtingen weergeeft. De drie alternatieven verschillen wat betreft het aantal aansluitingen en de mate van doorstroming. Zij dragen elk op een eigen manier bij aan de ambitie voor dit gebied: Het Groene Woud als een herkenbaar en toegankelijk landschap. De alternatievenstudie is input voor een effectstudie en geeft de regionale bestuurders een afwegingskader voor een advies aan het Bestuurlijk Overleg MIRT.
(project uitgevoerd bij Enno Zuidema Stedebouw)